Logo Dźwiękowni i napis: "Dźwiękownia. Spotkanie 4: pejzaże dźwiękiem nagrane".

Po krótkiej wakacyjnej przerwie wracamy z wydarzeniami Dźwiękowni! Czwarte już spotkanie naszego cyklu poświęcone będzie zagadnieniom pejzażu dźwiękowego oraz nagrań terenowych.

Program

Pejzaże dźwiękiem nagrane

zwarte już spotkanie naszego cyklu poświęcone będzie zagadnieniom pejzażu dźwiękowego oraz nagrań terenowych. Pejzaże dźwiękowe to termin, którego początków można upatrywać w ekologii akustycznej. Dziedzina ta, zapoczątkowana przez R. Murraya Schafera, otwiera pole do rozmów dotyczących dźwięków otaczających człowieka, ich wpływu na życie codzienne, a także relacji człowiek–środowisko. Nasi goście – Izabela Dłużyk i dr Justyna Anders-Morawska, postarają się rozwinąć te kwestie, skupiając się zarówno na pejzażach miejskich, jak i przyrody oraz wyjaśnią pojęcia związane z soundscapem. Przybliżą również praktyki powiązane z rozwojem ekologii akustycznej, a zwłaszcza field recordingu, który umożliwia rejestrację konkretnych pejzaży dźwiękowych.

Kiedy: 29 września, godz. 18.00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a, II piętro – sala widowiskowa oraz online na FB Warsztatów Kultury 
Prelegenci: Izabela Dłużyk, dr Justyna Anders-Morawska

Wstęp wolny

Izabela Dłużyk – urodziła się w 1989 roku w Gdańsku. Od urodzenia jest osobą niewidomą. Jak sama przyznaje, może właśnie to wykształciło u niej szczególną wrażliwość na dźwięk. Już w dzieciństwie zaczęła przejawiać zainteresowanie przyrodą, zwłaszcza ptakami i ich głosami. Stopniowe poznawanie dźwiękowego bogactwa natury wkrótce przerodziło się w pasję nagrywania nie tylko ptaków, lecz także innych zwierząt i odgłosów przyrody, która to pasja towarzyszy Izabeli do dziś. Jednocześnie coraz głębsze wnikanie w świat ptaków zaowocowało fascynacją pewną szczególną ich grupą – papugami, z którymi obecnie dzieli swoje życie. Podczas studiów wyższych, po latach nagrywania o charakterze wyłącznie amatorskim, Izabela rozpoczęła pracę na w pełni profesjonalnym sprzęcie, z wykorzystaniem mikrofonu specjalnie dostosowanego do rejestrowania odgłosów przyrody. Jednocześnie ukończyła anglistykę i rusycystykę na Uniwersytecie Gdańskim. W 2015 roku nawiązała współpracę z australijskim wydawnictwem Listening Earth, które opublikowało jej trzy  albumy: „Echoes from the ancient forest”, „Morning at the Lutownia river” oraz „Morning soundscapes from the Biebrza marshes”. W 2016 roku  nakładem wydawnictwa Soliton ukazały się na rynku polskim stworzone przez nią płyty: „Echa krainy żubra” z Puszczy Białowieskiej oraz „Echa krainy łosia” z bagien biebrzańskich. W tym samym roku wydawnictwo LOM ze Słowacji opublikowało płytę jej autorstwa „Soundscapes of summer”, a rok później ukazała się kolejna płyta, „Soundscapes of spring”. Obie pozycje docelowo mają stanowić element większego cyklu „The four seasons” poświęconego czterem porom roku, z którego kolejne dwie płyty są obecnie w przygotowaniu. Planowana jest także publikacja tego cyklu w języku polskim, wzbogacona o fotografie przyrody. W 2017 roku  Izabela Dłużyk odbyła wyprawę do Peru w celu dokumentowania dźwiękowych pejzaży z deszczowych lasów Amazonii. Nagrania z tamtej wyprawy zostaną opublikowane już wkrótce.

Justyna Anders-Morawska – adiunkt na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich. W swoich badaniach zajmuje się obecnie audiosferą miasta jako przedmiotem zainteresowania polityk miejskich. Poszukuje sposobu, dzięki któremu pejzaż dźwiękowy miasta przestanie być traktowany przez pryzmat zarządzania hałasem, a stanie się przedmiotem projektowania wrażliwego na tożsamość i estetykę przestrzeni. Jest członkinią Urban Music Studies Scholars Network na Uniwersytecie Leuphana w Luneburgu. Od 2019 r. w redakcji “Glissando”, gdzie pisze głównie o zagadnieniach związanych z ekologią dźwięku i projektowaniem dźwiękowym miast i przestrzeni publicznych.


Słuchowisko przyrodnicze Izy Dłużyk

Zapraszamy serdecznie małych i dużych do fascynującej podróży w świat dźwięków! Wraz z Izą Dłużyk, niewidomą fieldrecordzistką, wybierzemy się m.in. w różne zakątki Polski, a także do odległej Amazonii. Wsłuchamy się w pejzaże dźwiękowe tych miejsc, zarejestrowane o różnych porach dnia i nocy. Zastanowimy się także czy w przyrodzie istnieje coś takiego jak cisza. Dźwiękom przyrody będzie towarzyszyć komentarz Izy, opowiadający o słuchanych miejscach.

Czy cisza może mieć głos? Jeśli tak, to jaki? Czy może ciszą jest głos przyrody? I czy cisza w przyrodzie w ogóle istnieje? Czym rozbrzmiewa przyroda, kiedy my odbieramy jej dźwięki jako ciszę?

Czym jest cisza, kiedy w lesie, przy łagodnym wietrze, grają drzewa albo na brzegu rzeki leży zwalony pień, przez który przelewa się woda? Co w przyrodzie dzieje się w nocy, kiedy niespodziewanie przydarzy nam się jakieś tajemnicze spotkanie?

Ile można usłyszeć podczas majowych koncertów ptaków o świcie i jak bardzo inaczej brzmi polski las od amazońskiej dżungli? W tych wszystkich miejscach jest cicho i spokojnie, ale czy na pewno? Zapraszamy Was do podróży po fascynujących odgłosach ze świata przyrody, które będziemy wspólnie odkrywać!

Kiedy: 30 września, godz.18.00 
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a, II piętro – sala widowiskowa 
Zapisy: przez formularz online.  Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Brak ograniczeń wiekowych,  wstęp bezpłatny. 


Dźwiękownia to cykl spotkań poświęconych dźwiękowi w jego różnych odsłuchach i emisjach. Wraz z zaproszonymi gośćmi pochylimy się nad dźwiękiem jako zjawiskiem fizycznym, kulturowym czy społecznym. Porozmawiamy o:

  • różnych praktykach i przestrzeniach dźwiękowych i muzycznych,
  • słuchaniu i słyszeniu jako sposobie na poznawanie i doświadczanie świata,
  • emisji, reżyserii i słyszalności dźwięków zapośredniczonych przez różne media.

Na najbliższy rok planujemy 6 spotkań odbywających się cyklicznie raz w miesiącu. Każde ze spotkań poświęcone będzie innemu zagadnieniu – od tego, jak odbieramy i emitujemy dźwięk, przez t,o jak go poszukujemy, a w końcu – jak go przetwarzamy. Zagadnienia te rozpatrywać będą specjaliści z różnych dźwiękowych światów: artyści, audiolodzy i audiofile, reżyserzy i reporterzy, foniatrzy i lektorzy, ludzie nauki i dziennikarze. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwolą na usłyszenie ciekawego wielogłosu i zmianę perspektywy rozumienia otaczających nas zjawisk.

Spotkaniom towarzyszyć będą warsztaty, koncerty i spacery dźwiękowe. 

Cykl „Dźwiękownia” został przygotowany przez Warsztaty Kultury we współpracy z Instytutem Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS.