Artyści / Artystki
Alicja Bielawska, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i sztuk pięknych na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie. Pisze poezję, tworzy rysunki, rzeźby i instalacje, wykorzystując tkaniny i ceramikę. Jej prace koncentrują się wokół materialnej sfery codzienności i relacji pomiędzy przedmiotami, wnętrzami a wspomnieniami dotykając kwestii względności percepcji i roli pamięci. Interesuje ją kształtowanie przestrzeni, kontekst w jakim umieszcza prace oraz rola odbiorcy. Do swoich realizacji wprowadza również elementy choreografii i performansu. Prace Alicji znajdują się w kolekcjach takich instytucji, jak: Galeria Studio w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galeria Arsenał w Białymstoku, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Od artystki
Mam wielką przyjemność stworzyć pracę specjalnie na Festiwal Sztuki Nad Rzeką. To jedna z moich pierwszych prac, która zaistnieje w przestrzeni publicznej. Jest ona zaproszeniem dla przechodniów do zatrzymania się i przyjrzenia się kolorom, światu, przyrodzie i otoczeniu. Praca nosi tytuł „O tej porze dnia nawet cienie są w kolorze”.- opowiada Alicja Bielawska.
praca powstała we współpracy z firmą DEKOMA.
Inga Levi – graficzka, mozaikarka i malarka zajmująca się również instalacją i sztuką interdyscyplinarną. Absolwentka Wydziału Wydawniczego i Poligraficznego Politechniki Kijowskiej, wydziału sztuk wizualnych Kyiv Academy of Visual Arts oraz Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Kijowie. W latach 2018-2021 Levi była kuratorką i nadzorowała prace renowacyjne monumentalnych mozaik lat 1960 w Kijowie. Levi w swojej praktyce artystycznej z powodzeniami wykorzystuje doświadczenia zdobyte w różnych dziedzinach sztuki, a jej prace prezentowane były w wielu galeriach ukraińskich, polskich i europejskich.
Od artystki
– Jestem artystką wizualną z Kijowa. Lublin jest dla mnie bardzo ważnym miastem, bo kilka lat temu zrealizowałam tutaj pierwszą swoją instalację w przestrzeni publicznej. Chcę Państwa bardzo serdecznie zaprosić na festiwal Sztuki Nad Rzeką, podczas którego będzie można obejrzeć moją nową pracę nad brzegiem rzeki Bystrzycy. Myślę, że prace artystów i artystek zrealizowane na potrzeby wystawy będą dodatkową atrakcją tego pięknego miejsca. Do zobaczenia w Lublinie! – opowiada Inga Levi.
Aleksandra Liput – artystka wizualna zajmująca się ceramiką, tkaniną, tworząca obiekty i instalacje. W swojej twórczości porusza problemy związane z szeroko rozumianą duchowością i magicznymi przedmiotami. Inspiracji poszukuje w dawnych wierzeniach i opowieściach. Interesuje się koncepcjami związanymi z mitem i utopią. Asystentka w Pracowni Rysunku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2023 roku obroniła doktorat zatytułowany „Dzisiaj za oknem drzewa wyglądały jak żywe istoty na księżycu”, który był prezentowany w Galerii Labirynt w Lublinie. Artystka odwoływała się w nim do koncepcji retrotopii oraz potrzeb duchowych współczesnego człowieka. Jej prace były prezentowane także w Galerii Zachęta w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galerii Arsenał w Poznaniu, Fundacji Galerii Foksal w Warszawie.
Od artystki
Bardzo się cieszę, że jestem częścią tego Festiwalu, ponieważ uwielbiam pokazywać swoje prace w kontekście natury, a właśnie tak zostaną zaprezentowane „Amulety dla Bystrzycy”. Będzie to pięć wiszących na drzewie obiektów, wykonanych z ceramiki i sznura. Moja praca odwołuje się do pięciu dopływów rzeki Bystrzycy i do tego, jaka jest między nimi płynność, w jaki sposób funkcjonuje ten ekosystem i jak silnie te rzeki są ze sobą powiązane
Marta Krześlak buduje instalacje kinetyczne, sytuacje site-specific oraz nagrywa kolażowe prace wideo. Eksperymentuje z różnymi materiałami, często przekształcając obiekty z jednej instalacji w kolejną lub projektuje je tak, by zmieniały się w czasie. Artystka wykorzystuje rozpoznawalne motywy, sprawdzając, jak mogą pomóc w oswajaniu stale uciekającego punktu odniesienia. W jej pracach najważniejsze jest bezpośrednie doświadczenie jako możliwość przywołania osobistego wspomnienia. Prace artystki prezentowane były na wystawach indywidualnych m.in. w Miejscu Projektów Zachęty, CSW Zamek Ujazdowski, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Industra Art Brno i zbiorowych m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, MOCA Hiroshima, Kode Bergen. Marta Krześlak uczestniczyła w rezydencjach artystycznych w Kooshk Residency w Teheranie, Meet Factory w Pradze oraz International Studio and Curatorial Program w Nowym Jorku. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi.
Od artystki
Tytuł mojej pracy to „Stacja pogodowa”. Jest to instalacja, która pomoże odpowiedzieć na pytanie co znajduje się w pustce, kiedy wydaje się, że nic w niej przecież nie ma,
Tomasz Bielak to lubelski artysta, który porusza się po zakamarkach szeroko rozumianych sztuk wizualnych. Uprawia malarstwo, rzeźbę, grafikę prasową. Kolaboruje ze streetartem i malarstwem monumentalnym.
Od artysty
– Serdecznie zapraszam wszystkich na spacer w ten czerwcowy dzień. Myślę, że będzie można zobaczyć kilka naprawdę intersujących prac i pospacerować sobie w pięknych okolicznościach przyrody – mówi Bielak.
Jeden z duetów stworzą Małgorzata Pawlak – artystka wizualna i malarka oraz Mikołaj Kowalski – lubelski artysta, doktor Nauk Humanistycznych i Sztuki UMCS. Obydwoje są zdobywcami licznych nagród m.in. Lubelskiej Nagrody Kulturalnej „Żurawie”, Nagrody Marszałka Województwa Lubelskiego czy Nagrody Artystycznej Miasta Lublin. Swoje prace prezentowali m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Przemyślu, Gdańsku i Czechach.
Od artystów
– Szanowni Państwo, gdybyście pierwszego czerwca przypadkiem, bądź celowo przechadzali się wzdłuż Bystrzycy, zapraszamy Was do zatrzymania się przy pierwszym moście inżyniera Mariana Lutosławskiego i obejrzenia naszej instalacji pt. „Kraina obfitości”, która powstanie w ramach Festiwalu – zachęcają artyści.
Kolektyw Hipnoza tworzą dwie osoby, które tylko pozornie pochodzą z dwóch różnych światów: Agata Borowa i Piotr Leszczyński. Agata jest artystką wizualną, zajmującą się̨ głównie malarstwem. W swoich pracach porusza temat reprezentacji, iluzji i postrzegania rzeczywistości. Poza malarstwem w jej sztuce coraz częściej pojawiają się odniesienia do świata nauki. Pierwszym projektem z dziedziny art & science był film „Jestem twoim powietrzem”,
który powstał we współpracy z Zakładem Biofizyki Molekularnej Uniwersytetu im. Mickiewicza. Inspirację do filmu podsunął jej właśnie Piotr, który miał również ogromny udział w jego powstawaniu. Piotr z wykształcenia jest programistą, ale zajmuje się wieloma rzeczami: od fizyki i informatyki, przez stolarstwo, aż po ogrodnictwo permakulturowe. „Zaklinanie deszczu” jest pierwszym projektem, nad którym razem pracują jako Kolektyw Hipnoza.
Od artystów
– Kolektyw Hipnoza narodził się w trakcie przygotowań do Festiwalu Sztuki Nad Rzeką, choć mieliśmy już okazję wcześniej współpracować przy artystyczno-naukowym projekcie „Jestem twoim powietrzem”. Mimo że interesujemy się różnymi dziedzinami, od malarstwa i sztuk wizualnych, przez permakulturę, programowanie, aż po fizykę kwantową, obydwoje odnaleźliśmy inspirację w wodzie. Była to woda w różnej formie – jak na przykład fale generowane przez Bystrzycę czy liczne kałuże rozrzucone w trawie. Dyskutowaliśmy też o palącej wręcz potrzebie zbierania deszczówki. Z naszych wspólnych rozmów i spacerów wyrosła instalacja, którą nazwaliśmy „Zaklinanie deszczu”. – opowiadają Agata Borowa i Piotr Leszczyński z Kolektywu Hipnoza.
Przemek Branas to artysta wizualny i performatywny, który specjalizuje się w tworzeniu wideo, obiektów, projektów site-specific i instalacji. Ukończył studia w Pracowni Sztuki Performance na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (M.A.) oraz uzyskał stopień doktora na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Swoje prace prezentuje na licznych wystawach w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Francji, Hongkongu i Wielkiej Brytanii. Bierze udział w prestiżowych wydarzeniach i rezydencjach artystycznych. Do jego najważniejszych wystaw należą „Villa Romana” we Florencji i Włoszech (za którą został uhonorowany Deutsche Bank Award), „Terra Foundation for American Art w Giverny” we Francji, Galerii CCDT w Hongkongu oraz Centrali Space w Birmingham i Wielkiej Brytanii. Artysta ma również na swoim koncie wystawy indywidualne w prestiżowych galeriach, m.in.: Galeria Sesama w Yogyakarcie (Indonezja, 2017 r.), Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (2014 r.) i Galeria Wschodnia w Łodzi (2013 r.). Obecnie mieszka i pracuje w Portugalii.
Od kuratorek
„Wszystkie moje stany” to praca Przemka Branasa, która skupia się wokół emocji i opowiada o poczuciu stabilizacji oraz jego braku. Instalacja została wykonana z biomateriałów: gliny, ziemi, masy papierowej, alg, muszli, psiej sierści i celulozy eukaliptusowej. Są to substancje podlegające naturalnym procesom przemiany zaplanowanym przez artystę.
– Tytułowe stany to trochę strachy, a ich znaczenie można odnieść w szerszym kontekście do zmian wywołanych zwiększającą się temperaturą, relacji ze słońcem, która w ciągu ostatnich lat nacechowana jest raczej obawą niż zadowoleniem – opowiada jedna z kuratorek Festiwalu, Aleksandra Skrabek.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
Artyści / Artystki
Alicja Bielawska, absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim i sztuk pięknych na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie. Pisze poezję, tworzy rysunki, rzeźby i instalacje, wykorzystując tkaniny i ceramikę. Jej prace koncentrują się wokół materialnej sfery codzienności i relacji pomiędzy przedmiotami, wnętrzami a wspomnieniami dotykając kwestii względności percepcji i roli pamięci. Interesuje ją kształtowanie przestrzeni, kontekst w jakim umieszcza prace oraz rola odbiorcy. Do swoich realizacji wprowadza również elementy choreografii i performansu. Prace Alicji znajdują się w kolekcjach takich instytucji, jak: Galeria Studio w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galeria Arsenał w Białymstoku, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Od artystki
Mam wielką przyjemność stworzyć pracę specjalnie na Festiwal Sztuki Nad Rzeką. To jedna z moich pierwszych prac, która zaistnieje w przestrzeni publicznej. Jest ona zaproszeniem dla przechodniów do zatrzymania się i przyjrzenia się kolorom, światu, przyrodzie i otoczeniu. Praca nosi tytuł „O tej porze dnia nawet cienie są w kolorze.
Praca powstała we współpracy z firmą DEKOMA
Inga Levi – graficzka, mozaikarka i malarka zajmująca się również instalacją i sztuką interdyscyplinarną. Absolwentka Wydziału Wydawniczego i Poligraficznego Politechniki Kijowskiej, wydziału sztuk wizualnych Kyiv Academy of Visual Arts oraz Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Kijowie. W latach 2018-2021 Levi była kuratorką i nadzorowała prace renowacyjne monumentalnych mozaik lat 1960 w Kijowie. Levi w swojej praktyce artystycznej z powodzeniami wykorzystuje doświadczenia zdobyte w różnych dziedzinach sztuki, a jej prace prezentowane były w wielu galeriach ukraińskich, polskich i europejskich.
Od artystki
– Jestem artystką wizualną z Kijowa. Lublin jest dla mnie bardzo ważnym miastem, bo kilka lat temu zrealizowałam tutaj pierwszą swoją instalację w przestrzeni publicznej. Chcę Państwa bardzo serdecznie zaprosić na festiwal Sztuki Nad Rzeką, podczas którego będzie można obejrzeć moją nową pracę nad brzegiem rzeki Bystrzycy. Myślę, że prace artystów i artystek zrealizowane na potrzeby wystawy będą dodatkową atrakcją tego pięknego miejsca. Do zobaczenia w Lublinie! – opowiada Inga Levi.
Aleksandra Liput – artystka wizualna zajmująca się ceramiką, tkaniną, tworząca obiekty i instalacje. W swojej twórczości porusza problemy związane z szeroko rozumianą duchowością i magicznymi przedmiotami. Inspiracji poszukuje w dawnych wierzeniach i opowieściach. Interesuje się koncepcjami związanymi z mitem i utopią. Asystentka w Pracowni Rysunku na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2023 roku obroniła doktorat zatytułowany „Dzisiaj za oknem drzewa wyglądały jak żywe istoty na księżycu”, który był prezentowany w Galerii Labirynt w Lublinie. Artystka odwoływała się w nim do koncepcji retrotopii oraz potrzeb duchowych współczesnego człowieka. Jej prace były prezentowane także w Galerii Zachęta w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Galerii Arsenał w Poznaniu, Fundacji Galerii Foksal w Warszawie.
Od artystki
Bardzo się cieszę, że jestem częścią tego Festiwalu, ponieważ uwielbiam pokazywać swoje prace w kontekście natury, a właśnie tak zostaną zaprezentowane „Amulety dla Bystrzycy”. Będzie to pięć wiszących na drzewie obiektów, wykonanych z ceramiki i sznura. Moja praca odwołuje się do pięciu dopływów rzeki Bystrzycy i do tego, jaka jest między nimi płynność, w jaki sposób funkcjonuje ten ekosystem i jak silnie te rzeki są ze sobą powiązane
Marta Krześlak buduje instalacje kinetyczne, sytuacje site-specific oraz nagrywa kolażowe prace wideo. Eksperymentuje z różnymi materiałami, często przekształcając obiekty z jednej instalacji w kolejną lub projektuje je tak, by zmieniały się w czasie. Artystka wykorzystuje rozpoznawalne motywy, sprawdzając, jak mogą pomóc w oswajaniu stale uciekającego punktu odniesienia. W jej pracach najważniejsze jest bezpośrednie doświadczenie jako możliwość przywołania osobistego wspomnienia. Prace artystki prezentowane były na wystawach indywidualnych m.in. w Miejscu Projektów Zachęty, CSW Zamek Ujazdowski, Gdańskiej Galerii Miejskiej, Industra Art Brno i zbiorowych m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, MOCA Hiroshima, Kode Bergen. Marta Krześlak uczestniczyła w rezydencjach artystycznych w Kooshk Residency w Teheranie, Meet Factory w Pradze oraz International Studio and Curatorial Program w Nowym Jorku. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi.
Od artystki
Tytuł mojej pracy to „Stacja pogodowa”. Jest to instalacja, która pomoże odpowiedzieć na pytanie co znajduje się w pustce, kiedy wydaje się, że nic w niej przecież nie ma,
Tomasz Bielak to lubelski artysta, który porusza się po zakamarkach szeroko rozumianych sztuk wizualnych. Uprawia malarstwo, rzeźbę, grafikę prasową. Kolaboruje ze streetartem i malarstwem monumentalnym.
Od artysty
– Serdecznie zapraszam wszystkich na spacer w ten czerwcowy dzień. Myślę, że będzie można zobaczyć kilka naprawdę intersujących prac i pospacerować sobie w pięknych okolicznościach przyrody – mówi Bielak.
Jeden z duetów stworzą Małgorzata Pawlak – artystka wizualna i malarka oraz Mikołaj Kowalski – lubelski artysta, doktor Nauk Humanistycznych i Sztuki UMCS. Obydwoje są zdobywcami licznych nagród m.in. Lubelskiej Nagrody Kulturalnej „Żurawie”, Nagrody Marszałka Województwa Lubelskiego czy Nagrody Artystycznej Miasta Lublin. Swoje prace prezentowali m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Przemyślu, Gdańsku i Czechach.
Od artystów
– Szanowni Państwo, gdybyście pierwszego czerwca przypadkiem, bądź celowo przechadzali się wzdłuż Bystrzycy, zapraszamy Was do zatrzymania się przy pierwszym moście inżyniera Mariana Lutosławskiego i obejrzenia naszej instalacji pt. „Kraina obfitości”, która powstanie w ramach Festiwalu – zachęcają artyści.
Przemek Branas to artysta wizualny i performatywny, który specjalizuje się w tworzeniu wideo, obiektów, projektów site-specific i instalacji. Ukończył studia w Pracowni Sztuki Performance na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (M.A.) oraz uzyskał stopień doktora na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Swoje prace prezentuje na licznych wystawach w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Francji, Hongkongu i Wielkiej Brytanii. Bierze udział w prestiżowych wydarzeniach i rezydencjach artystycznych. Do jego najważniejszych wystaw należą „Villa Romana” we Florencji i Włoszech (za którą został uhonorowany Deutsche Bank Award), „Terra Foundation for American Art w Giverny” we Francji, Galerii CCDT w Hongkongu oraz Centrali Space w Birmingham i Wielkiej Brytanii. Artysta ma również na swoim koncie wystawy indywidualne w prestiżowych galeriach, m.in.: Galeria Sesama w Yogyakarcie (Indonezja, 2017 r.), Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie (2014 r.) i Galeria Wschodnia w Łodzi (2013 r.). Obecnie mieszka i pracuje w Portugalii.
Od kuratorek
„Wszystkie moje stany” to praca, która skupia się wokół emocji i opowiada o poczuciu stabilizacji oraz jego braku. Instalacja została wykonana z biomateriałów: gliny, ziemi, masy papierowej, alg, muszli, psiej sierści i celulozy eukaliptusowej. Są to substancje podlegające naturalnym procesom przemiany zaplanowanym przez artystę.
– Tytułowe stany to trochę strachy, a ich znaczenie można odnieść w szerszym kontekście do zmian wywołanych zwiększającą się temperaturą, relacji ze słońcem, która w ciągu ostatnich lat nacechowana jest raczej obawą niż zadowoleniem – opowiada jedna z kuratorek Festiwalu, Aleksandra Skrabek.
Kolektyw Hipnoza tworzą dwie osoby, które tylko pozornie pochodzą z dwóch różnych światów: Agata Borowa i Piotr Leszczyński. Agata jest artystką wizualną, zajmującą się̨ głównie malarstwem. W swoich pracach porusza temat reprezentacji, iluzji i postrzegania rzeczywistości. Poza malarstwem w jej sztuce coraz częściej pojawiają się odniesienia do świata nauki. Pierwszym projektem z dziedziny art & science był film „Jestem twoim powietrzem”,
który powstał we współpracy z Zakładem Biofizyki Molekularnej Uniwersytetu im. Mickiewicza. Inspirację do filmu podsunął jej właśnie Piotr, który miał również ogromny udział w jego powstawaniu. Piotr z wykształcenia jest programistą, ale zajmuje się wieloma rzeczami: od fizyki i informatyki, przez stolarstwo, aż po ogrodnictwo permakulturowe. „Zaklinanie deszczu” jest pierwszym projektem, nad którym razem pracują jako Kolektyw Hipnoza.
– Kolektyw Hipnoza narodził się w trakcie przygotowań do Festiwalu Sztuki Nad Rzeką, choć mieliśmy już okazję wcześniej współpracować przy artystyczno-naukowym projekcie „Jestem twoim powietrzem”. Mimo że interesujemy się różnymi dziedzinami, od malarstwa i sztuk wizualnych, przez permakulturę, programowanie, aż po fizykę kwantową, obydwoje odnaleźliśmy inspirację w wodzie. Była to woda w różnej formie – jak na przykład fale generowane przez Bystrzycę czy liczne kałuże rozrzucone w trawie. Dyskutowaliśmy też o palącej wręcz potrzebie zbierania deszczówki. Z naszych wspólnych rozmów i spacerów wyrosła instalacja, którą nazwaliśmy „Zaklinanie deszczu”. – opowiadają Agata Borowa i Piotr Leszczyński z Kolektywu Hipnoza.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego