Zapoznaj się z programem inspirujących dyskusji i spotkań muzycznych na festiwalu Inne Brzmienia 2022! Już w najbliższy weekend (7–10 lipca 2022 r.), odbędzie się Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia. Na Błoniach pod Zamkiem Lubelskim usłyszymy nietuzinkowych artystów z całego świata, obejrzymy ambitne projekcje filmowe, a także będziemy mieć okazję podziwiać prace najlepszych ukraińskich ilustratorów oraz wziąć udział w dyskusjach z wyjątkowymi gośćmi.

Program

Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w Lublinie w dniach 7–10 lipca 2022 r. i będzie to już 15. edycja Innych Brzmień i 9. pod marką Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez samorządy miast w Lublinie, Białymstoku i Rzeszowie.

– Podczas spotkań poruszymy bardzo wiele tematów związanych z muzyką. Jednym z nich jest dyskusja na temat zrównoważonej branży muzycznej w Polsce. Zastanowimy się, jak wygląda obecna sytuacja kobiet w przemyśle muzycznym, z jakimi wyzwaniami musimy się mierzyć, aby sektor muzyczny był inkluzywny. Tego typu tematy związane są bardzo mocno z obecnością Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia, który od ubiegłego roku pełni prestiżową rolę oficjalnego partnera międzynarodowej sieci Keychange. Jest to prężnie rozwijająca się organizacja, która wspiera równy dostęp kobiet i osób defaworyzowanych w branży muzycznej. Dowiemy się więcej na temat działania samej sieci oraz tego, jakie możliwości niesie dla osób związanych z muzyką. Polecam również pozostałe spotkania, wśród których m.in. dyskusja nt. zdrowia psychicznego w branży muzycznej. Przygotowaliśmy też bardzo interesującą dyskusję z udziałem ekspertów z całego świata na temat przyszłości eksportu muzyki i tego, co w obecnej sytuacji znaczy sen o podboju międzynarodowych rynków i scen. Ponadto, czeka nas wyjątkowe spotkanie z wytwórnią Dischord Records – kultową wytwórnią z Waszyngtonu oraz – wprowadzające kontekst polski i brytyjski do epoki szalony lat 80. – spotkanie z Wojciechem Kozielskiem wokół jego debiutanckiej książki pt. „Weltschmerz Hardcore”- opowiada Agnieszka Wojciechowska, dyrektorka programowa festiwalu Wschód Kultury-Inne Brzmienia.

Spotkania muzyczne

9 lipca (sobota)

12.00–13.15 | Zdrowie psychiczne w branży muzycznej | dyskusja | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

Mówi się często, że muzyka łagodzi obyczaje, ale wciąż zbyt rzadko porusza się temat kosztów emocjonalnych jej tworzenia czy radzenia sobie z przynależną branży muzycznej, niestabilnością, presją kariery, kreatywności, czy oceny. Jeśli dołożyć do tego czas pandemicznej izolacji, kryzys ekonomiczny oraz wojnę w Ukrainie to okazuje się, że temat zdrowia psychicznego muzyków staje się nie tyle zaniedbany, co wręcz palący.

Problem oczywiście nie jest nowy, natomiast w debacie publicznej pojawia się zwykle wtedy, kiedy mamy do czynienia z poważnymi skutkami nieradzenia sobie z chorobą, bądź

z sytuacjami takimi jak uzależnienia, depresja czy samobójstwa. Zdecydowanie kuleje profilaktyka, choroby psychiczne wciąż otacza aura wstydu, a chorych dotyka odium społeczne.

Z zaproszonymi do dyskusji gośćmi porozmawiamy o tym, jak o siebie skutecznie zadbać, zastanowimy się, jak specyfika branży wpływała na artystów kiedyś, a co najbardziej dotyka ich dziś. Zmierzymy się z pytaniem czy wrażliwość jest przynależna płci oraz co można zrobić, widząc problem w swoim otoczeniu.

Prowadzenie: Magda Chołyst (pracownia Artist in Bloom)

Uczestnicy: Tomasz Lada (autor książki „Zagrani na śmierć. Mroczne ścieżki polskiego undergroundu”), Misia Furtak (kompozytorka, wokalistka, basistka i producentka), Łukasz Orzeszko (gitarzysta w zespole Sztylety).


14.00–15.15 | Jaka jest przyszłość eksportu muzyki? | dyskusja | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

Oczekiwania względem międzynarodowej aktywności artystów rosły na większości rynków przez lata, proporcjonalnie do możliwości, jakie pojawiły się w związku z coraz łatwiejszym

i tańszym podróżowaniem, aktywnością muzyków w Internecie, lepszym zarządzaniem wizerunkiem czy popularnością w serwisach streamingowych. Wyrastały kolejne formaty prezentacji wschodzących talentów oraz coraz to nowe festiwale showcase’owe, pokazujące potencjał zarówno samych artystek i artystów, jak i krajów czy regionów. Ten dynamiczny wzrost i pełen nadziei czas dla rynków rozwijających się, jak np. rynek polski, brutalnie

i w zasadzie z dnia na dzień przerwała globalna pandemia COVID-19, a następnie kryzys ekonomiczny, zmiany legislacyjne (np. związane z Brexitem) czy modyfikacja priorytetów

w kontekście wojny w Ukrainie. Wraz z zaproszonymi gośćmi postaramy się zdefiniować punkt, w którym się znaleźliśmy, przeanalizować jego pozytywne i negatywne konsekwencje dla środowisk artystycznych, przyjrzeć się sytuacji w poszczególnych krajach, rozważyć potrzeby nowych czasów oraz poszukać kierunków, które wyznaczą możliwe dziś obszary międzynarodowej aktywności zawodowej muzyków.

Prowadzenie: Michał Hajduk (Instytut Adama Mickiewicza / Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach)

Uczestnicy: Bryndís Jónatansdóttir (Iceland Music), Marek Hojda (Music Export Poland), Klara Andersson (Fågelle), Radosław Chudzio (Fource Entertainment), Gosia Kiełtyka–Gracz (Mad.G Management)

Wydarzenie pod patronatem Music Export Poland.


16.00–17.30 | Którędy do zrównoważonej branży muzycznej w Polsce? | dyskusja oraz prezentacja międzynarodowej organizacji Keychange | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

Jak wygląda obecnie sytuacja kobiet w branży muzycznej w Polsce? Z jakimi wyzwaniami musimy się zmierzyć, aby mówić o inkluzywności branży muzycznej? I w końcu, którędy wiedzie droga do zrównoważonego środowiska muzycznego? Powyższe pytania stanowią jeden z motywów przewodnich tegorocznej edycji festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia, który od 2021 roku pełni prestiżową rolę oficjalnego partnera Keychange

– międzynarodowej, prężnie rozwijającej się organizacji i sieci biznesowej, wspierającej równy dostęp kobiet i osób niebinarnych do zawodowych szans, festiwalowych line-upów, czy ważnych dyskusji w globalnej branży muzycznej. Podczas dyskusji podsumowany zostanie proces badawczy oraz warsztat dla artystek i artystów, a także muzycznych profesjonalistów i profesjonalistek, w ramach którego zostaną stworzone prototypy rozwiązań wspierających inkluzywność w branży muzycznej w Polsce. Nie zabraknie też przykładów

i doświadczeń ze świata, a zwłaszcza inspirujących proces zmiany rozwiązań, które z powodzeniem funkcjonują poza Polską.

Debatę poprzedzi prezentacja sieci Keychange – globalnego ruchu działającego na rzecz całkowitej restrukturyzacji przemysłu muzycznego w celu osiągnięcia pełnej równości płci. Keychange składa się ze współpracujących ze sobą organizacji partnerskich z 12 krajów, którzy aktywnie pracują nad wprowadzeniem tej zmiany.

Sieć Keychange prowadzona jest przez Reeperbahn Festival, PRS Foundation oraz MusikcentrumÖst, a finansowana z unijnego programu Kreatywna Europa, we współpracy

z festiwalami: Wschód Kultury – Inne Brzmienia, Tallinn Music Week, Iceland Airwaves, BIME, Oslo World, Linecheck/Music Innovation Hub, Ireland Music Week, SACEM, Sound City, Way Out West, MaMA Festival, MUTEK oraz Breakout West.

Prowadzenie: Przemysław Gulda / Gazeta Wyborcza

Uczestnicy: Magda Chołyst i Ula Buyuly (pracownia Artist in Bloom), Lea Karwoth (Reeperbahn Festival), Joe Frankland(PRS Foundation)


10 lipca (niedziela)

15.00–16.00 | Spotkanie z Wojciechem Kozielskim wokół książki „Weltschmerz Hardcore”. Prowadzenie: Jędrzej Słodkowski | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

Fascynujący debiut książkowy autorstwa Wojciecha Kozielskiego – dziennikarza, animatora, wydawcy, barmana, człowieka wielu talentów, od lat związanego z polskim undergroundem i kulturą niezależną. Na co dzień stoi za barem w prowadzonym przez siebie klubie Baza

w Krakowie i próbuje animować niezależną kulturę w tym mieście. Wcześniej organizował koncerty, sprzedawał płyty, pracował dla kilku wytwórni fonograficznych i pisał o muzyce dla mniejszych i większych magazynów – od „Anteny Krzyku” po „Przekrój”. Ślązak mieszkający w Krakowie, z długim epizodem emigracyjnym. Jego proza to znakomity, nierzadko wynikający z własnego doświadczenia zapis momentu narodzin i rozwoju polskiego punk rocka i hardcore lat 80. XX wieku. To bardzo osobiste świadectwo epoki, która stanowi prawdziwy fenomen i dowód na to, że rzeczy niemożliwe stają się możliwe przy odpowiedniej determinacji, niezgodzie i pasji. W książce dokonuje się też autorskie porównanie kultury alternatywnej nad Wisłą i w Wielkiej Brytanii tamtych czasów, co nadaje im nowych znaczeń i tropów interpretacyjnych. Warto dodać, że siedem z piętnastu rozdziałów „Weltschmerz Hardcore”rozpoczynają cytaty z tekstów zespołów związanych z waszyngtońską wytwórnią Dischord Records, która będzie prezentowana podczas tegorocznej edycji Wschodu Kultury – Innych Brzmień.

Jędrzej Słodkowski – wiceszef działu „Kultura” w Gazecie Wyborczej, z którą związany jest od 2006 r. W redakcji prowadzi też plebiscyty: Sanki (na najciekawsze nowe twarze polskiej muzyki) oraz Płyta Roku „Wyborczej”.


16.30–17.45 | Spotkanie z wytwórnią Dischord Records (USA) | Warsztaty Kultury, Grodzka 7 – patio

Każdego roku ważną częścią festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia jest prezentacja jednej wytwórni płytowej, która wyróżnia się na światowym rynku muzycznym w sposób szczególny. Tym razem w Lublinie będziemy gościć prawdziwą legendę sceny hardcore punku – waszyngtońską wytwórnię Dischord Records oraz jej wybitnych przedstawicieli – zespoły Scream, Soulside, Girls Against Boys oraz Escape-ism.

Zapraszane na festiwal oficyny to marki szalenie wyraziste, poszukujące i odważnie kroczące swoimi własnymi muzycznymi ścieżkami, niezależnymi od chwilowych mód i plebiscytów popularności. Bez wątpienia taka właśnie jest wytwórnia Dischord Records, założona

w 1980 roku przez muzyków zespołu The Teen Idles (na czele z Ianem MacKaye’em i Jeffem Nelsonem) w celu wydawania ich własnego materiału, a ostatecznie także płyt miejscowych zespołów punkrockowych i undergroundowych. Dischord Records uczynili obszarem swojej specjalizacji takie gatunki jak hardcore, punk rock, indie rock, emo i post-hardcore, reprezentowane m.in. przez wspomniane The Teen Idles, ale też State of Alert, Minor Threat, The Faith, Void, Youth Brigade, Embrace, Rites of Spring, Nation of Ulysses, Scream, Soulside, Gray Matter, Jawbox, Dag Nasty czy Fugazi. Wytwórnia znana jest z etyki pracy DIY („zrób to sam”), stąd związani z nią artyści zwykle sami produkują wszystkie swoje albumy i sprzedają je w przystępnych, niskich cenach, nie korzystając ze wsparcia finansowego od głównych dystrybutorów. W podobny sposób operują w zakresie grafiki, organizacji tras koncertowych, dystrybucji czy też innej, pokrewnej działalności artystycznej, jak choćby kręcenie dokumentów filmowych.

W trakcie festiwalu, w ramach prezentacji wytwórni, odbędą się koncerty i pokazy filmowe oraz spotkanie portretujące tę wyjątkową oficynę, w którym wezmą udział zarówno przedstawiciele labelu, jaki i wydający w nim przez lata artyści.

Prowadzenie: Przemysław Gulda / Gazeta Wyborcza

Uczestnicy:Brian Lowit (Dischord Records), Bobby Sullivan (Soulside), Scott McCloud (Girls Against Boys / Soulside), Peter Stahl (Scream), Ian Svenonius (Escape–ism)


Wschód Kultury – Inne Brzmienia 2022

W tym roku, w Lublinie zagrają: Godflesh, Squarepusher, Beardyman, Lean Left, Pablopavo i Ludziki, Niemoc, Nanga, Julian Sartorius. W ramach dorocznej prezentacji wybranej wytwórni płytowej spotkamy się z przedstawicielami waszyngtońskiej oficyny Dischord i zespołami: Scream, Soulside, Girls Against Boys oraz Escape-ism. W związku z partnerskim zaangażowaniem festiwalu Inne Brzmienia w działania sieci Keychange – pionierskiej międzynarodowej inicjatywy na rzecz równości płci w branży muzycznej, w dniach 7-10 lipca 2022 r w Lublinie usłyszymy 3 wyjątkowe artystki i ich zespoły: NIMF, Bandit Bandit i Fågell. Wschodnią część Line-upu reprezentować będą ukraińscy artyści z Cluster Lizard, ukraińsko-polski duet elektroniczny Kadabra Dyskety Kusaje, białoruskie trio Dlina Volny, MaDMApper, który łączy syntezatorowe brzmienia z eksperymentami wizualnymi oraz nadzieja gruzińskiej elektroniki – Anushka Chkheidze.

Wschód Kultury – Inne Brzmienia obfituje także w wydarzenia pozamuzyczne. Kino festiwalowe, Targi Małych Wydawców, muzyczne spotkania literackie oraz księgarnia Słowobranie to atrakcje dla wszystkich uczestników festiwalu. Publiczność zobaczy plakaty najlepszych ukraińskich ilustratorów. W ramach solidarności z naszymi wschodnimi sąsiadami będzie można podziwiać prace Klubu Ilustratorów Pictoric. W programie tegorocznej edycji wydarzenia artyści zaprezentują dwie wystawy – „Yellow & Blue” oraz „Support Ukraine PIC | Obraz wojny”.

Na festiwalową publiczność czekają premiery literackie. W tym roku portfolio Wschodniego Expressu powiększy się o kolejne cztery tytuły: Igor Pomierancew „KGB i inne wiersze”, Łeś Bełej „Lustrzany sześcian”, Agnė Žagrakalytė „Klara. Bande dessinée”, Wano Krueger „Ostatni pocałunek Iljicza”. Natomiast w ramach nowej serii wydawniczej „Zakotwiczone” zaprezentowane zostaną dwie pozycje: Jankew Glatsztejn „Dobranoc, świecie” oraz Józef Łobodowski „Wyzwolenie”.

Festiwal Wschód Kultury – Inne Brzmienia to również święto dzieci. W tym roku na najmłodszych czekają liczne warsztaty muzyczne, spektakle i koncerty. Wśród atrakcji są m.in. nauka gry na ukulele, budowanie instrumentów z warzyw, nagranie teledysku czy stworzenie muzycznego potwora.

Kino to stały element Wschodu Kultury – Innych Brzmień. W tym roku organizatorzy zaprezentują filmy związane w dużej mierze z wytwórnią Dischord Records. „Salad Days”, „Punk The Capital”, „The Lost Record”, „Lovitt Transmissions. Volume One” oraz blok krótkich metraży autorstwa Jamesa Juna Schneidera to tegoroczne punkty programu dla wszystkich miłośników kina.


Informacje praktyczne

Wschód Kultury – Inne Brzmienia

7–10 lipca 2022

Lublin, Błonia pod Zamkiem

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

innebrzmienia.eu


Organizatorzy festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia:

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie oraz Kultura Dostępna.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Krzysztof Żuk – Prezydent Miasta Lublin.

Sponsorzy: Browar Tenczynek, VIVO! Lublin

Patroni medialni: Polityka, Gazeta Wyborcza, HIRO, TVP Polonia, Radio Lublin, nowamuzyka.pl, rytmy.pl, British Council, Onet

Partnerzy: Keychange, Music Export Poland

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu