Na granatowym tle różowo-niebieskie logo Dźwiękowni, napis: "Dźwiękownia" oraz logotypy Warsztatów Kultury i UMCS

Czerwcowe spotkania „Dźwiękowni” poświęcone będą dychotomii cisza/hałas w jej rozumieniu środowiskowym i muzycznym.

Program

30.06 | W poszukiwaniu straconej ciszy

Wielu z nas zastanawia się, czy współcześnie jesteśmy jeszcze w stanie doświadczać ciszy i jaką rolę pełni ona w codziennym życiu. Nasi goście – dr hab. Sebastian Bernat i dr hab. Tomasz Misiak postarają się odpowiedzieć na te pytania, definiując jednocześnie pojęcie ciszy i hałasu. Opowiedzą o myśleniu akustycznym w przestrzeni publicznej i krajobrazie, które przekłada się m.in. na przestrzeganie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, co powinno być uwzględniane w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym. Przyjrzą się także ciszy oraz hałasowi jako środkom stylistycznym, które znajdują zastosowanie w twórczości muzycznej. W swoich rozważaniach odniosą się również do idei pejzażu dźwiękowego (soundscape).

iedy: 30 czerwca 2022, godz. 18.00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a- sala widowiskowa (II) piętro oraz online na FB Warsztatów Kultury
Zapisy: wstęp wolny

Prelegenci: dr hab. Sebastian Bernat, dr hab. Tomasz Misiak

O prelegentach:

Sebastian Bernat – geograf, profesor uczelni, zatrudniony w Katedrze Gospodarki Przestrzennej UMCS w Lublinie. Jego badania koncentrują się głównie na percepcji i przemianach krajobrazu, planowaniu i zarządzaniu krajobrazem oraz turystyce kulturowej. Autor ponad 180 publikacji naukowych i popularnonaukowych, redaktor naukowy kilku publikacji zbiorowych z zakresu studiów krajobrazowych. Autor monografii „Dźwięk w krajobrazie. Podejście geograficzne” (Wyd. UMCS Lublin, 2015). Członek Zarządu Komisji Krajobrazu Kulturowego Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Organizator Interdyscyplinarnych Seminariów Krajobrazowych, także dotyczących tematyki dźwięku i ciszy. Wieloletni koordynator wydziałowy Lubelskiego Festiwalu Nauki. Pasjonat organów i muzyki organowej.

Tomasz Misiak – dr hab., filozof, kulturoznawca, dziennikarz radiowy, artysta. W swoich poszukiwaniach, łącząc refleksję filozoficzną, historyczną i estetyczną, podejmuje namysł nad tymi kontekstami współczesnej kultury, w których istotną rolę odgrywa dźwięk i sprzężone z nim, rozmaite sposoby słuchania. Autor książek „Estetyczne konteksty audiosfery” i „Kulturowe przestrzenie dźwięku”, współredaktor książek „Sposoby słuchania” oraz „Słuchanie medium”, a także wielu artykułów w czasopismach naukowych i opracowaniach zbiorowych. Współzałożyciel wytwórni Antenna Non Grata popularyzującej współczesną muzykę improwizowaną, eksperymentalną i elektroniczną. Podstawowy obszar zainteresowań: sztuka i estetyka współczesna, sound studies, ekologia akustyczna, obecność dźwięku w kulturze współczesnej, muzyka. W działalności artystycznej stara się wykorzystywać napięcie pomiędzy analogowymi i cyfrowymi technologiami przekształcającymi dźwięk oraz witalność szumu radiowego. Na co dzień pracownik naukowy Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu.


Działania towarzyszące:

Posłuchaj Lublina – spacer dźwiękowy

W sobotę 2 lipca zapraszamy na spacer dźwiękowy, w trakcie którego uważnie wsłuchamy się w odgłosy Lublina. Wytężymy słuch, zastanawiając się nad urodą i brzydotą dźwięków miasta. Wczujemy się w emocje, jakie budzą w nas jego odgłosy. W wybranych miejscach zmierzymy poziom hałasu, oznaczymy miejsca ciszy i spokoju oraz porozmawiamy, jakiego miasta chcielibyśmy słuchać na co dzień.
Kiedy: 2 lipca 2022, godz. 11.00–13.00 lub 15.00–17.00
Gdzie: start: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 7 – patio
Dla kogo: osoby pełnoletnie
Prowadzący: dr Justyna Anders-Morawska, dr Michał Sędkowski (Uniwersytet Łódzki)
Zapisy: poprzez formularz online. Udział bezpłatny, liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Justyna Anders-Morawska – adiunkt na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich. W swoich badaniach zajmuje się obecnie audiosferą miasta jako przedmiotem zainteresowania polityk miejskich. Poszukuje sposobu, dzięki któremu pejzaż dźwiękowy miasta przestanie być traktowany przez pryzmat zarządzania hałasem, a stanie się przedmiotem projektowania wrażliwego na tożsamość i estetykę przestrzeni. Jest członkinią Urban Music Studies Scholars Network na Uniwersytecie Leuphana w Luneburgu. Od 2019 r., w redakcji „Glissando”, gdzie pisze głównie o zagadnieniach związanych z ekologią dźwięku i projektowaniem dźwiękowym miast i przestrzeni publicznych.

Michał Sędkowski – adiunkt w Katedrze Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Jego praca doktorska koncentrowała się wokół zagadnień związanych z politykami miejskimi i włączania obywateli w procesy współrządzenia za pośrednictwem mediów społecznościowych. W swoich badaniach naukowych szuka odpowiedzi na pytanie, jak nowoczesne technologie wpływają na procesy współrządzenia oraz jakie są ewentualnie wyzwania związane z ich szerszym wykorzystaniem w tych procesach.

 

Ankieta „Pejzaż dźwiękowy Lublina – cisza, dźwięk, hałas”.
Link: https://forms.gle/9viXXUqDo3kfLbLv6

Dźwięki miasta niosą informację o tym, kto i w jaki sposób korzysta z jego przestrzeni. Czy są to piesi, czy zmotoryzowani, czy miasto rozwija się, czy zamiera, jak funkcjonuje w zależności od pory dnia, roku, pogody? Czy przyciąga, czy odpycha? W trakcie spaceru skoncentrujemy się na dźwiękach, które docierają do nas w przestrzeni publicznej – przestrzeni poza murami budynków, która zarazem jest wnętrzem organizmu miejskiego. Organizmu, który ma swój rytm i wielowarstwową strukturę.

Sygnał dźwiękowy wyzwala szybszą reakcję mózgu niż sygnał wizualny, ponieważ służyło to naszemu przetrwaniu. Dźwięk ostrzega o niebezpieczeństwie, jednak nasze organizmy przystosowały się do ignorowania tych, które występują w tle do tego stopnia, że mieszkając przy ruchliwej ulicy w pewnym momencie przestajemy zwracać uwagę na szum samochodów. Nie oznacza to jednak, że dźwięki przestały na nas oddziaływać. Pod warstwą stukotu, terkotu i szumu ukryte są inne brzmienia. Część z nich być może powinna zostać przesunięta do górnych głosów jak soprany w chórze, część zaakcentowana jako sygnał jasno kojarzący się z danym miejscem – parkiem, skwerem, rynkiem. Wejdźmy w przestrzeń Lublina z intencją zrozumienia, jaki jest teraz, a jakim chcielibyśmy go słyszeć w przyszłości.

Spacer poprowadzą dr Justyna Anders-Morawska i dr Michał Sędkowski z Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, na którym realizują projekt poświęcony pejzażowi dźwiękowemu miast i problematyce polityki audiosfery.


Dźwiękownia

Dźwiękownia to cykl spotkań poświęconych dźwiękowi w jego różnych odsłuchach i emisjach. Wraz z zaproszonymi gośćmi pochylimy się nad dźwiękiem jako zjawiskiem fizycznym, kulturowym czy społecznym. Porozmawiamy o:

  • różnych praktykach i przestrzeniach dźwiękowych i muzycznych,
  • słuchaniu i słyszeniu jako sposobie na poznawanie i doświadczanie świata,
  • emisji, reżyserii i słyszalności dźwięków zapośredniczonych przez różne media.

Na najbliższy rok planujemy 6 spotkań odbywających się cyklicznie raz w miesiącu. Każde ze spotkań poświęcone będzie innemu zagadnieniu – od tego jak odbieramy i emitujemy dźwięk, przez to jak go poszukujemy, a w końcu jak go przetwarzamy. Zagadnienia te rozpatrywać będą specjaliści z różnych dźwiękowych światów: artyści, audiolodzy i audiofile, reżyserzy i reporterzy, foniatrzy i lektorzy, ludzie nauki i dziennikarze. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwolą na usłyszenie ciekawego wielogłosu i zmianę perspektywy rozumienia otaczających nas zjawisk.

Spotkaniom towarzyszyć będą warsztaty, koncerty i spacery dźwiękowe. 

Cykl „Dźwiękownia” został przygotowany przez Warsztaty Kultury we współpracy z Instytutem Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS.