window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date());gtag('config', 'G-7BEWBC2VP5');
Czarno-biała fotografia Azjaty w okularach i garniturze.

„…cierpiący z powodu wielkiej niesprawiedliwości” | Wystawa fotografii Ansela Adamsa z obozu dla internowanych japońskich Amerykanów w Manzanar

Serdecznie zapraszamy na wystawę najsłynniejszego amerykańskiego fotografa – Ansela Adamsa! Od 1 do 30 września prace autora będzie można podziwiać w Zaułku Hartwigów. Ciekawostką jest fakt, że jedna z jego fotografii, „The Tetons and the Snake River”, została razem ze 115 innymi zdjęciami wysłana w kosmos na pokładzie sondy kosmicznej Voyager, jako przesłanie dla pozaziemskich cywilizacji! Koniecznie musicie to zobaczyć!

Opis wydarzenia

Ansel Adams najlepiej znany jest ze swoich fotografii krajobrazowych, w tym zdjęć parków narodowych. To właśnie w Parku Narodowym Yosemite w 1927 roku artysta stworzył jedno ze swoich najważniejszych zdjęć – „Monolith”, przedstawiające zachodnią ścianę granitowej formacji skalnej Half Dome, które przyniosło mu sławę i na zawsze zmieniło bieg jego kariery. Zdjęcie, obok 17 innych, weszło w skład jego pierwszego albumu „Parmelian Prints of the High Sierras”, które ukazało się w tym samym roku. Zdjęcia te wykorzystywano do promowania ochrony środowiska naturalnego w nienaruszonej postaci, w czym aktywnie uczestniczył sam Adams, wierząc że człowiek powinien żyć w harmonii ze swoim otoczeniem. Uważał, że rząd powinien chronić tereny naturalne, zagrożone zadeptaniem przez turystów i zabetonowaniem. Jego pasja do ukazywania przyrody spotykała się z krytyką, zarzucano mu, że jego zdjęcia unikają ludzi, którzy, zdaniem niektórych, powinni być na pierwszym planie bo środowisko należy do nich. Do roku 1940 stał się już uznanym i rozpoznawanym twórcą. Jego prace pokazywano na wystawach indywidualnych w największych muzeach na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Realizował też wiele komercyjnych zleceń.

Choć jego fotografie miały przede wszystkim na celu pokazywać piękno i służyć ochronie dzikiej przyrody, to skupiał  się także na ludziach, m.in. promując zanikającą kulturę Indian żyjących w rezerwatach. Wybuch II wojny światowej zwrócił jego uwagę na krzywdę, której doświadczyli Amerykanie japońskiego pochodzenia po atakach na Pearl Harbour, zmuszeni przez rząd amerykański do przebywania w wojennych centrach relokacji. W 1943 r. odwiedził obóz Manzanar War Relocation Center w Kalifornii, gdzie fotografował internowanych. W swoim reportażu Born Free and Equal: the story of Loyal Japanese-Americans,  wystawionym w Museum of Modern Art, a nieco później opublikowanym, pokazał obóz, położony w pięknym, ale odległym i słabo rozwiniętym regionie, gdzie góry stanowiły zarówno metaforyczną twierdzę, jak i inspirację dla więźniów. Znakomita większość z 200 zdjęć stanowiących kolekcję Manzanar to portrety pokazujące więźniów i ich codzienność, w tym życie rodzinne w barakach, pracę i wykonywane zawody. Wśród zdjęć znajdziemy także ujęcia z zajęć rekreacyjnych i sportów. Jak pisał przy okazji publikacji reportażu: „Dzięki zdjęciom czytelnik pozna około dwudziestu osób… lojalnych obywateli amerykańskich, którzy pragną wrócić do normalnego życia i przyczynić się do naszego zwycięstwa”. Przekazując w 1965 roku kolekcję Bibliotece Kongresu, Adams pisał: „W swojej pracy chciałem pokazać, jak ludzie cierpiący z powodu wielkiej niesprawiedliwości i utraty mienia, firm i zawodów, przezwyciężyli poczucie klęski i rozpaczy, budując dla siebie pełną życia społeczność w jałowym (ale wspaniałym) środowisku… Podsumowując, uważam, że niniejsza kolekcja zdjęć z Manzanar jest ważnym dokumentem historycznym i wierzę, że może być wykorzystana w dobrym celu”.

W 1988 roku, przepraszając za „wielką niesprawiedliwość” wyrządzoną osobom japońskiego pochodzenia, Kongres wprowadził w życie Civil Liberties Act, oświadczając, że
internowania były „motywowane głównie uprzedzeniami rasowymi, wojenną histerią i nieudolnością przywództwa politycznego” i zatwierdził wypłatę 20 000 dolarów japońskim Amerykanom, którzy doznali krzywd podczas II wojny światowej.

Zdjęcia pochodzą z kolekcji „Ansel Adams’s Photographs of Japanese-American Internment at Manzanar”, będącej w zbiorach Biblioteki Kongresu USA.

Biogram

Ansel Adams (1902-1984), z wykształcenia pianista, to najsłynniejszy amerykański fotograf, którego twórczość charakteryzowała się wielką wrażliwością na dziką przyrodę, chęcią do walki o jej zachowanie w stanie niezmienionym przez człowieka, oraz wrażliwością na ludzkie cierpienia. Wraz z takimi postaciami jak Dorothea Lange, był pionierem wykorzystywania fotografii jako narzędzia kształtowania świadomości, walki przeciwko niesprawiedliwościom, wpływania na społeczeństwo i polityków. Adams był zwolennikiem „czystej fotografii”, bazującej na wysokim kontraście, precyzji ekspozycji i pracy w ciemni. Zarazem jednak odważnie eksperymentował, wymyślił technikę systemu strefowego do kontrolowania tonów zdjęcia, zwracał uwagę na wysoką jakość odbitek, ale sprzeciwiał się ręcznemu kolorowaniu zdjęć i do końca życia tworzył głównie prace czarno-białe. 

Informacje praktyczne

Kiedy: 1 – 30 września 2023, wystawa plenerowa bez ograniczeń czasowych
Gdzie: Zaułek Hartwigów, Kowalska 3

Data

01 - 30 wrzesień 2023
Zakończone!

Czas

Cały dzień

Lokalizacja

ul. Kowalska 3 / Zaułek Hartwigów
Go to Top