Wystawa Michała Fronka „Atlas Post Botanicum” i projekt dźwiękowy Roberta Curgenvena
Serdecznie zapraszamy na otwarcie wystawy Michała Fronka „Atlas Post Botanicum” oraz spacer dźwiękowy „Paraboliczny Powietrzny Pawilon Formy Otwartej ” Hansena Roberta Curgenvena. Będzie to szczególnego rodzaju wydarzenie artystyczne złożone z dwóch odsłon, których wspólnym mianownikiem jest miejsce: Teatr Formy Otwartej Oskara Hansena na osiedlu J. Słowackiego w Lublinie.
Opis wydarzenia
W swoim projekcie wizualnym Michał Fronk zarówno z dużą dozą poczucia humoru, jak i artystycznego wyrafinowania wykorzystuje idee atlasu – tradycyjnego narzędzia katalogowania i opisywania zjawisk w świecie – do inwentaryzacji niewielkiego kawałka osiedla, które jest miejscem przejętym w całości, jak się zdaje, przez „niesubordynowaną” młodzież i niekontrolowaną naturę. Bawiąc się skalą, architekt bada mikro i makrokosmos hansenowskiego teatru, tworząc w ostateczności plansze do gry, do udziału w której zaprasza widzów.
Wizualnemu projektowi Fronka towarzyszyć będzie dźwiękowy projekt autorstwa australijskiego artysty Roberta Curgenvena, którego działania z dźwiękiem i przestrzenią prezentowane są w całej Europie i poza nią. Podobnie jak inne projekty muzyka, tak i ten łączy w sobie refleksję nad dźwiękiem, architekturą, matematyką oraz specyfiką miejsca. Przestrzeń Teatru Formy Otwartej Hansena zainspirowała artystę do budowy nad nią – za pomocą fal dźwiękowych oraz w oparciu o ich wykresy – tytułowego niewidzialnego dachu parabolicznego. Spacer dźwiękowy dostępny będzie dla publiczności za pomocą aplikacji Echoes (w związku z czym prosimy o niezapomnienie smartfonów i słuchawek).
Projektując budynki usługowe (apteka, przedszkole itp.) na osiedlu Juliusza Słowackiego w Lublinie, Oskar i Zofia Hansen postanowili wyróżnić je dachami inspirowanymi w swym kształcie hiperbolą paraboliczną. Ich koncepcja skłoniła Roberta Curgenvena do stworzenia projektu dźwiękowego, który w intrygujący sposób ożywia przestrzeń znajdującego się na osiedlu Teatru Formy Otwartej. Zaprojektowany przez Curgenvena, rozciągający się nad Teatrem paraboliczny dach złożony jest z dźwięków. Dach ten nie jest konstrukcją litą lecz strukturą ażurową, która rozbrzmiewa na całym terenie teatru. Dzięki aplikacji Echoes, zainstalowanej na smartfonie, projektu Curgevena możemy posłuchać/doświadczyć wybierając się na spacer dźwiękowy do hansenowskiego Teatru.
Paraboliczny Powietrzny Pawilon Formy Otwartej to dźwiękowy dach, wiecznie wznoszący się i opadający kształt słyszany jako dźwięki, które przecinając się ze sobą zmieniają siebie nawzajem. Dzięki swojej lekkiej strukturze zbudowana przez Curgenvena struktura wpuszcza do środka także zewnętrzne dźwięki i inne elementy. Zestawiona z dźwiękami z okolicy całość tworzy wielki ruch choreograficzny, w którym dźwięki zmieniają się wraz z przemieszczaniem się po okolicy pod niewidzialnym, ale słyszalnym parabolicznym dachem Pawilonu. Logo projektu odzwierciedlają nakładające się na siebie strefy tworzące Pawilon.
O artystach
Michał Fronk – architekt, rysownik, aktywista kulturalny, architekt krajobrazu. Zajmuje się projektami ekspozycji muzealnych i wystaw sztuki, budynków i przestrzeni publicznych, projektów. i strategii rewitalizacji i partycypacji. Projektowanie traktuje jako sposób myślenia, refleksji i uczenia się, a nie tylko jako zbiór narzędzi i rozwiązywanie problemów. Ważny jest dla niego rysunek, który traktuje jako narzędzie intelektualno–intuicyjnej pracy z rzeczywistością materialną i wyobrażoną. W praktyce zawodowej szczególnie interesuje go: zestawianie, modyfikowanie i poszerzanie typologii funkcjonalnych, przestrzennych, przyrodniczych i społecznych; konfrontowanie pragmatyzmu z wyobraźnią; wpływ codziennych rutyn na kształtowanie przestrzeni; przełamywanie i otwieranie paradygmatów funkcjonalności i użyteczności; odpowiedzialne projektowanie; wystawiennictwo jako narzędzie refleksji ponad narracyjnej.
Robert Curgenven to urodzony w Australii irlandzki artysta dźwiękowy i kompozytor, znany także ze swoich instalacji. W swojej pracy kładzie nacisk na fizyczność, naszą reakcję na dźwięk i jego związek z miejscem, powietrzem, pogodą i architekturą. Wśród jego nagrań znajdziemy m.in.„Tailte Cré-Umha (Bronze Lands)” i „SIRÈNE”, utwory na organy piszczałkowe zrealizowane dla własnego wydawnictwa Recorded Field Editions, „Oltre” i „Built Through” dla LINE imprint oraz „Climata” – utwór oparty na 200 nagraniach wykonanych w 15 różnych przestrzeniach w Europie, Wielkiej Brytanii i Australii. Curgenven tworzył prace i instalacje dla National Gallery of Australia, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Palazzo Grassi w Wenecji, Transmediale w Berlinie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Medellín (Kolumbia), National Sculpture Factory w Irlandii oraz National Film and Sound Archive w Australii. Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach, takich jak Sydney Festival (Sydney Town Hall), Maerzmusik (Kraftwerk Berlin), TodaysArt (Haga), Sonic Acts (Amsterdam), Ultrahang (Budapeszt), Gamma ( Petersburg), czy Cork Midsummer Festival, a w 2019 roku występował w ramach SHAPE (Sound, Heterogeneous Art and Performance in Europe), europejskiej platformy poświęconej innowacyjnej muzyce i sztukom audiowizualnym. Curgenven jest także ekspertem ds. weryfikacji projektów przy Arts Council of Ireland, oraz kompozytorem stowarzyszonym z irlandzkim Contemporary Music Centre. Produkował także utwory dla stacji radiowych na całym świecie, w tym dla radia publicznego w Australii (ABC Classic FM) i Irlandii (RTÉ Lyric FM), a od 2008 roku gościnnie wykłada muzykę i dźwięk na uniwersytetach, w konserwatoriach i instytucjach szkolnictwa wyższego na całym świecie.
Informacje praktyczne
Kiedy: 26 maja 2022, godz. 18.00 – wernisaż
26 maja 2022 – 3 lipca 2022 od wtorku do piątku w godz. 15.00-18.00 – zwiedzanie
Gdzie: Muzeum Osiedli Mieszkaniowych (MOM), Lublin, ul. Wileńska 21
Wstęp wolny