Belgijski kobiecy kolektyw Ladr Ache, Kety Fusco, czyli włoska mistrzyni elektrycznej harfy, rockowi Gruzini z Bedford Falls, badfocus – czeski specjalista od muzyki klubowej, a także reprezentujący Ukrainę – SI Process oraz DZ’OB zamykają line-up tegorocznej edycji festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia. To 17. edycja organizowanych przez Warsztaty Kultury lubelskich Innych Brzmień i 11. w ramach Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez 3 miasta wschodniej Polski – Lublin, Białystok i Rzeszów.
O artystach
Wschód Kultury – Inne Brzmienia od samego początku bardzo mocno stawia na artystki i artystów z krajów Partnerstwa Wschodniego. Przez lata grali u nas najciekawsi reprezentanci sceny ukraińskiej, białoruskiej, gruzińskiej czy też ormiańskiej. W tym roku nie będzie inaczej, albowiem program zasilają wyjątkowi artyści i unikatowe artystki. Do line-up’u dołącza rewelacyjny perkusista, poruszający się w estetyce techno SI Process, klasyczni muzycy z kolektywu DZ’OB, śmiało redefiniujący muzykę elektroniczną oraz indie rockowa ekipa Bedford Falls z Tbilisi. Współczesną scenę czeską reprezentować będzie młody muzyk i producent działający pod pseudonimem badfocus. Całość uzupełniają zaś harfistka Kety Fusco w solowym projekcie, a także rewelacyjny żeński zespół Ladr Ache grający muzykę z pogranicza brzmień etnicznych, awangardy, folku i elektroniki.
Ladr Ache – powiedzieć, iż pochodzący z Belgii, żeński sekstet wymyka się prostym, gatunkowym klasyfikacjom, to cały czas powiedzieć niewiele. Ladr Ache to bowiem zespół będący żywym, dźwiękowym eksperymentem, który funkcjonuje w unikalny sposób gdzieś na styku awangardy, folku i elektroniki. Artystki wykorzystują różne techniki śpiewu, używając swoich głosów niczym kolejnego instrumentu. Dodając do tego wszelkiego rodzaju perkusjonalia i obiekty służące za instrumentarium oraz elektroniczne efekty dopełniające brzmienie kapeli, mamy do czynienia z sytuacją bardzo wyjątkową. Biorąc pod uwagę także niestandardowy format koncertowy, Ladr Ache wpisuje się doskonale w innobrzmieniową konwencję.
badfocus – czeski kompozytor, multiinstrumentalista i producent, na co dzień działający w Pradze. Pomimo młodego wieku, artysta zdobył już spore uznanie i rozpoznawalność, co zaowocowało m.in. kontraktem z czołowym, czeskim labelem Supraphon oraz koncertami na renomowanych showcase’ach w Tallinnie, Montrealu, Atenach czy Budapeszcie. Jego styl to wypadkowa poszukiwań w rejonach tanecznej elektroniki, ambientu, synth popu, ale też odważne wykorzystanie klasycznych instrumentów, takich jak pianino czy gitara. Warto sprawdzić jak badfocus prezentuje się w wersji live, tym bardziej, że już dziś, wielu ekspertów wróży mu sporą karierę.
Kety Fusco – zjawiskowa harfistka, która w ostatnich latach przebojem podbija światowe rynki muzyczne. Włoszka zdobyła już m.in sceny Montreux Jazz Festival czy Royal Albert Hall, a jej muzykę polecał choćby sam Iggy Pop. Jej koncerty to brawurowe połączenie klasyki i nowoczesności, wzbogacone o spektakularne wizualizacje. Dzięki Fusco pojęcie grania na harfie jak i percepcja samego instrumentu nabrały zupełnie nowego znaczenia.
DZ’OB – ukraiński kolektyw skupiający w składzie znakomitych, klasycznie wykształconych muzyków. Z jednej strony, posiadających niezbędny warsztat, z drugiej, wykraczających w swoich stylistycznych poszukiwaniach daleko poza ramy akademickiej muzyki. Jak mówią o sobie sami artyści, grają coś, co nazwali na swoje potrzeby elektroakustycznym IDM. Jest w tym stwierdzeniu dużo racji, zaś połączenie klasycznych instrumentów jak wiolonczela, obój czy skrzypce z brzmieniami z nurtów techno, rave czy drum’n’bass daje niesamowite efekty. DZ’OB umiejętnie łączy te światy, a to zawsze stanowi atut w innobrzmieniowym line-up’ie.
Bedford Falls – indie rockowy kwartet z Gruzji, będący obecnie jedną z najciekawszych formacji tamtejszej sceny, coraz odważniej pojawiającą się na koncertach w całej Europie. Pochodzący z Tbilisi muzycy łączą różne odmiany gitarowego grania – począwszy od alternatywnego rocka, poprzez muzykę psychodeliczną, z wycieczkami w stronę dream popu i przebojowych melodii. Ich koncerty to solidna dawka pozytywnej energii i kolejny dowód na to, że współczesna scena gruzińska ma naprawdę dużo ciekawego do zaoferowania.
SI Process – pod tym pseudonimem działa pochodzący z Kijowa Stanislav Ivashchenko – znakomity perkusista, łączący grę na bębnach z nowoczesną elektroniką. Po latach grania w szeregu ukraińskich zespołów alternatywnych, artysta postanowił powołać do życia projekt solowy. Jego koncerty to potężna dawka enegii – mocna, transowa i zapadająca na długo w pamięć. Żywa perkusja przeplata się tu z hipnotycznym beatem, a całość wspomagana jest serią efektów oraz zabiegów akustycznych. SI Process w swojej formule potrafi się idealnie odnaleźć zarówno na festiwalach z muzyką alternatywną, jak i w klubach techno.
Przypominamy, że artystami i artystkami, którzy zaprezentują się podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia są m.in.: wirtuoz fortepianu Lubomyr Melnyk, założyciel labelu On-U Sound Adrian Sherwood, psychodeliczno-dubowa supergrupa AFRICAN HEAD CHARGE oraz połączone siły włoskich i japońskich legend awangardowego jazzu, czyli projekt RuinsZu. W Lublinie zobaczymy także nowojorskiego kompozytora i maestro gitary, jakim jest Yonatan Gat, żywiołowych Meksykanów z grupy Sonido Gallo Negro, zjawiskową Halinę Rice i jej taneczny live act oraz mroczny rockowy występ Kanadyjczyka Alexa Henry’ego Fostera. Tegoroczna reprezentacja polskiej sceny muzycznej podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia to oktet Marka Pospieszalskiego w specjalnym projekcie z gościniami, elektroniczno-przebojowe Coals, jazzowo-taneczne Tropical Soldiers in Paradise, a także mocniejsze uderzenia reprezentowane przez Ugory, Ciśnienie i Mùlk.
Tegoroczna edycja festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia odbędzie się w Lublinie, w dniach 27-30 czerwca 2024. Jest to prawdziwe święto dla miłośniczek i miłośników muzyki alternatywnej, gdzie zawsze można liczyć na różnorodność stylistyczną i gatunkową, wysoką jakość artystyczną, oryginalność, ale też na międzypokoleniowy, interdyscyplinarny program. Każdego roku, poza muzyką, publiczność może obcować z wartościową literaturą, ciekawym kinem, propozycjami z obszaru sztuk wizualnych i fotografii czy brać udział w programie warsztatowym dla całych rodzin.
Wstęp na festiwal niezmiennie jest bezpłatny, a kolejne ogłoszenia już niebawem!
Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na:innebrzmienia.eu oraz NCK.pl
Wschód Kultury – Inne Brzmienia 27-30 czerwca 2024
Lublin, Błonia pod Zamkiem
Wstęp na wydarzenie jest wolny.
Organizatorzy festiwalu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie.