Oktet Marka Pospieszalskiego w specjalnym projekcie z gościniami, elektroniczno-przebojowe Coals, jazzowo-taneczne Tropical Soldiers in Paradise, a także mocniejsze uderzenie reprezentowane przez Ugory, Ciśnienie i Mùlk to tegoroczna reprezentacja polskiej sceny muzycznej podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia. 

To 17. edycja organizowanych przez Warsztaty Kultury lubelskich Innych Brzmień i 11. w ramach Wschodu Kultury, czyli projektu realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przez 3 miasta wschodniej Polski – Lublin, Białystok i Rzeszów. 

Opis

Rodzima scena alternatywna od lat dostarcza nam wielu znakomitych projektów oraz nowych interesujących artystek i artystów, a ich obecność podczas festiwalu jest jednym z fundamentów naszej imprezy. Każdy, kto choć trochę orientuje się w polskiej muzyce niezależnej, wie, jak mocno stoimy w Europie jeśli chodzi o scenę jazzową, jakie wyniki sprzedażowe osiąga polski hip-hop i jak wielką popularnością cieszy się dziś, w jakich krajach i na jak znakomitych festiwalach pojawiają się nasze zespoły z kręgu gitarowej alternatywy lub awangardowej elektroniki czy wreszcie jakim fenomenem stał się na przestrzeni ostatnich lat polski metal. Przez tych kilka festiwalowych dni w Lublinie postaramy się jak zwykle pokazać choć kilka wybranych, zjawiskowych projektów, reprezentujących różne style i języki muzyczne. 

W tym roku podczas Wschodu Kultury – Innych Brzmień wystąpią: znakomity saksofonista i kompozytor Marek Pospieszalski wraz ze swoim oktetem powiększonym o obecność specjalnych gościń, jazzowo-taneczna załoga Tropical Soldiers in Paradise czy elektroniczno-przebojowe Coals. Za mocniejsze granie z pogranicza metalu, noise’u czy awangardy odpowiadać będą poznańskie Ugory i katowickie Ciśnienie. Całości zaś dopełni nowa nadzieja trójmiejskiej alternatywy, czyli rewelacyjny zespół Mùlk, złożony z doświadczonych muzyków tamtejszej sceny. 

Zespoły

Marek Pospieszalski Oktet + Anna Pašić & Tamara Kurkiewicz – na przestrzeni ostatnich lat Marek Pospieszalski wyrósł na czołową postać polskiej sceny jazzowej i improwizowanej. Artysta konsekwentnie podąża obraną przez siebie ścieżką, a jego muzyka śmiało wykracza poza utarte schematy, co zostało docenione nie tylko w Polsce, ale i poza naszymi granicami. Wydarzeniem była z pewnością wydana w 2022 roku podwójna płyta prezentująca dorobek polskich, awangardowych kompozytorek i kompozytorów XX wieku. Pospieszalski jako saksofonista ma bardzo szeroki wachlarz możliwości, nagrywa solowo czy też w duecie Malediwy z Kubą Janickim, ale jego specjalnością stał się jednak duży skład – ośmio, a podczas naszego festiwalu nawet dziesięcioosobowy. W tym wariancie on i jego muzycy potrafią wygenerować potężne brzmienie, zabierając widownię w niesamowitą dźwiękowo-improwizacyjną podróż. W Lublinie podstawowy zespół Marka Pospieszalskiego wesprą artystycznie dwie gościnie – harfistka Anna Pašić oraz perkusjonalistka współczesna Tamara Kurkiewicz.. 

Coals – pochodzący ze Śląska duet, do czego zresztą nawiązuje w pewnym stopniu ich nazwa, z biegiem lat stał się jednym z najciekawszych polskich składów z pogranicza elektroniki i alternatywy. Kacha Kowalczyk i Łukasz Rozmysłowski stworzyli projekt w znakomity, autorski sposób łączący takie gatunki jak dream pop, synth wave, ambient, a nawet folk i hip hop. Wszystko to zanurzone jest w nieco odrealnionej, onirycznej aurze, a jednocześnie nie traci nic ze swojego przebojowego potencjału. Do kanonu weszło też ich słynne, pierwsze w historii polskiej muzyki nagranie dla KEXP z 2015. Co ważne, dosłownie chwilę temu ukazał się ich nowy album pt. “Sanatorium”, wydany nakładem Pias Poland. 

Tropical Soldiers in Paradise – siedmioosobowa orkiestra złożona ze znakomitych instrumentalistów,  potrafiąca rozkręcić każdą imprezę i przyciągnąć na parkiet bardzo różnorodną widownię. W ich katalogu brzmień mieści się zarówno jazz, jak i hip hop, elektronika, afrobeat czy muzyka latynoamerykańska. Co ważne, do świetnej jakości wykonawczej i pomysłowości artystów dochodzi też autentyczna radość z grania na żywo, co w szybkim tempie zjednuje im uznanie fanów. To zespół zarówno dla miłośników jazzowej improwizacji, jak i nieskrępowanej tanecznej zabawy. 

Mùlk – nowa siła i jednocześnie powiew świeżości na krajowej scenie alternatywnej. Trójmiejski zespół mający na koncie m.in dwa albumy wydane nakładem Mystic Production, a w składzie zaprawionych w koncertowych bojach wyjadaczy z Me And That Man czy projektów Tymona Tymańskiego, łączy takie nurty jak blues, metal, psychodeliczny rock, post punk, a niekiedy nawet i hip-hop. Patrząc na tempo ich rozwoju, już niebawem Mùlk ma szansę stać się czołową formacją na naszej scenie niezależnej. Lubelski koncert to świetna okazja by sprawdzić jak brzmią na żywo. 

Ciśnienie – zespół, który z nadziei polskiej muzyki awangardowej, przeradza się właśnie w jeden z najjaśniejszych jej punktów. Pochodzące z Katowic Ciśnienie zaczynało jako kwartet, obecnie po pewnych zmianach stylistycznych oraz personalnych, gra jako kwintet i zdaniem wielu ekspertów daje zupełnie nowy impuls na scenie łączącej jazz, noise czy też post rock. Grupa była jednym z objawień tegorocznego showcase’u ESNS zyskując nowe grono międzynarodowej widowni. W Polsce zaś od dłuższego czasu cieszą się uznaniem branżowych mediów i absolutnie uprawnionymi porównaniami do takich klasyków gatunku jak Swans, Fire! Orchestra czy Godspeed You Black Emperor. 

Ugory – poznański kolektyw to dziś jeden z najciekawszych głosów na naszej scenie metalowej, a jednocześnie zaklasyfikowanie ich wyłącznie do działki pt. metal, to zdecydowanie za mało. Formacja powstała w 2015 zaczynając od eksperymentów z ambientem i noisem. Z biegiem lat przekształcali się w coraz liczniejszy zespół, wykorzystując przy okazji coraz większe instrumentarium. Pozwoliło to na nowe poszukiwania brzmieniowe i stylistyczne. W temacie treści zaś, Ugory od lat interesują się polską wsią, jako motywem przewodnim na swoich albumach. Warto też zwrócić uwagę na niedawną nominację do Fryderyka w kategorii metal oraz na wykorzystanie ich utworu “Żurawie” w soundtracku do dodatku do słynnej gry Cyberpunk 2077. 

Tegoroczna edycja festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia odbędzie się w Lublinie, w dniach 27-30 czerwca 2024. Jest to prawdziwe święto dla miłośniczek i miłośników muzyki alternatywnej, gdzie zawsze można liczyć na różnorodność stylistyczną i gatunkową, wysoką jakość artystyczną, oryginalność, ale też na międzypokoleniowy, interdyscyplinarny program. Każdego roku, poza muzyką, publiczność może obcować z wartościową literaturą, ciekawym kinem, propozycjami z obszaru sztuk wizualnych i fotografii czy brać udział w programie warsztatowym dla całych rodzin. 

Przypominamy, że artystami, którzy również zaprezentują się podczas festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia są: wirtuoz fortepianu Lubomyr Melnyk, założyciel labelu On-U Sound Adrian Sherwood, psychodeliczno-dubowa supergrupa AFRICAN HEAD CHARGE oraz połączone siły włoskich i japońskich legend awangardowego jazzu, czyli projekt RuinsZu. W Lublinie zobaczymy także nowojorskiego kompozytora i maestro gitary, jakim jest Yonatan Gat, żywiołowych Meksykan z grupy Sonido Gallo Negro, zjawiskową Halinę Rice i jej taneczny DJ set oraz mroczny rockowy występ Kanadyjczyka Alexa Henry’ego Fostera.

Wstęp na festiwal niezmiennie jest bezpłatny, a kolejne ogłoszenia już niebawem!

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć na: www.innebrzmienia.eu oraz http://www.wschodkultury.eu/

Wschód Kultury – Inne Brzmienia             
27-30 czerwca 2024 
Lublin, Błonia pod Zamkiem
Wstęp na wydarzenie jest wolny.

 Organizatorzy festiwalu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury, Miasto Lublin, Warsztaty Kultury w Lublinie.