Pejzaże dźwiękiem nagrane | Dźwiękownia
Opis wydarzenia
Po krótkiej wakacyjnej przerwie wracamy z wydarzeniami Dźwiękowni! Czwarte już spotkanie naszego cyklu poświęcone będzie zagadnieniom pejzażu dźwiękowego oraz nagrań terenowych. Pejzaże dźwiękowe to termin, którego początków można upatrywać w ekologii akustycznej. Dziedzina ta, zapoczątkowana przez R. Murraya Schafera, otwiera pole do rozmów dotyczących dźwięków otaczających człowieka, ich wpływu na życie codzienne, a także relacji człowiek–środowisko. Nasi goście – Izabela Dłużyk i dr Justyna Anders-Morawska, postarają się rozwinąć te kwestie, skupiając się zarówno na pejzażach miejskich, jak i przyrody oraz wyjaśnią pojęcia związane z soundscapem. Przybliżą również praktyki powiązane z rozwojem ekologii akustycznej, a zwłaszcza field recordingu, który umożliwia rejestrację konkretnych pejzaży dźwiękowych.
Informacje praktyczne
Kiedy: 29 września, godz. 18.00
Gdzie: Warsztaty Kultury w Lublinie, ul. Grodzka 5a, II piętro – sala widowiskowa oraz online na FB Warsztatów Kultury
Prelegenci: Izabela Dłużyk, dr Justyna Anders-Morawska
Wstęp wolny
Wydarzeniu towarzyszy Słuchowisko Przyrodnicze Izy Dłużyk
O prelegentach:
Izabela Dłużyk – urodziła się w 1989 roku w Gdańsku. Od urodzenia jest osobą niewidomą. Jak sama przyznaje, może właśnie to wykształciło u niej szczególną wrażliwość na dźwięk. Już w dzieciństwie zaczęła przejawiać zainteresowanie przyrodą, zwłaszcza ptakami i ich głosami. Stopniowe poznawanie dźwiękowego bogactwa natury wkrótce przerodziło się w pasję nagrywania nie tylko ptaków, lecz także innych zwierząt i odgłosów przyrody, która to pasja towarzyszy Izabeli do dziś. Jednocześnie coraz głębsze wnikanie w świat ptaków zaowocowało fascynacją pewną szczególną ich grupą – papugami, z którymi obecnie dzieli swoje życie. Podczas studiów wyższych, po latach nagrywania o charakterze wyłącznie amatorskim, Izabela rozpoczęła pracę na w pełni profesjonalnym sprzęcie, z wykorzystaniem mikrofonu specjalnie dostosowanego do rejestrowania odgłosów przyrody. Jednocześnie ukończyła anglistykę i rusycystykę na Uniwersytecie Gdańskim. W 2015 roku nawiązała współpracę z australijskim wydawnictwem Listening Earth, które opublikowało jej trzy albumy: „Echoes from the ancient forest”, „Morning at the Lutownia river” oraz „Morning soundscapes from the Biebrza marshes”. W 2016 roku nakładem wydawnictwa Soliton ukazały się na rynku polskim stworzone przez nią płyty: „Echa krainy żubra” z Puszczy Białowieskiej oraz „Echa krainy łosia” z bagien biebrzańskich. W tym samym roku wydawnictwo LOM ze Słowacji opublikowało płytę jej autorstwa „Soundscapes of summer”, a rok później ukazała się kolejna płyta, „Soundscapes of spring”. Obie pozycje docelowo mają stanowić element większego cyklu „The four seasons” poświęconego czterem porom roku, z którego kolejne dwie płyty są obecnie w przygotowaniu. Planowana jest także publikacja tego cyklu w języku polskim, wzbogacona o fotografie przyrody. W 2017 roku Izabela Dłużyk odbyła wyprawę do Peru w celu dokumentowania dźwiękowych pejzaży z deszczowych lasów Amazonii. Nagrania z tamtej wyprawy zostaną opublikowane już wkrótce.
Justyna Anders-Morawska – adiunkt na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego, członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Studiów Miejskich. W swoich badaniach zajmuje się obecnie audiosferą miasta jako przedmiotem zainteresowania polityk miejskich. Poszukuje sposobu, dzięki któremu pejzaż dźwiękowy miasta przestanie być traktowany przez pryzmat zarządzania hałasem, a stanie się przedmiotem projektowania wrażliwego na tożsamość i estetykę przestrzeni. Jest członkinią Urban Music Studies Scholars Network na Uniwersytecie Leuphana w Luneburgu. Od 2019 r. w redakcji “Glissando”, gdzie pisze głównie o zagadnieniach związanych z ekologią dźwięku i projektowaniem dźwiękowym miast i przestrzeni publicznych.
Dźwiękownia to cykl spotkań poświęconych dźwiękowi w jego różnych odsłuchach i emisjach. Wraz z zaproszonymi gośćmi pochylimy się nad dźwiękiem jako zjawiskiem fizycznym, kulturowym czy społecznym. Porozmawiamy o:
- różnych praktykach i przestrzeniach dźwiękowych i muzycznych,
- słuchaniu i słyszeniu jako sposobie na poznawanie i doświadczanie świata,
- emisji, reżyserii i słyszalności dźwięków zapośredniczonych przez różne media.
Na najbliższy rok planujemy 6 spotkań odbywających się cyklicznie raz w miesiącu. Każde ze spotkań poświęcone będzie innemu zagadnieniu – od tego, jak odbieramy i emitujemy dźwięk, przez t,o jak go poszukujemy, a w końcu – jak go przetwarzamy. Zagadnienia te rozpatrywać będą specjaliści z różnych dźwiękowych światów: artyści, audiolodzy i audiofile, reżyserzy i reporterzy, foniatrzy i lektorzy, ludzie nauki i dziennikarze. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwolą na usłyszenie ciekawego wielogłosu i zmianę perspektywy rozumienia otaczających nas zjawisk.
Spotkaniom towarzyszyć będą warsztaty, koncerty i spacery dźwiękowe.
Cykl „Dźwiękownia” został przygotowany przez Warsztaty Kultury we współpracy z Instytutem Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS.